576

Ambachtelijk en Ecologisch werk Milieubewust Digitaliseren

BVBA De Stoffeerder
Sven V.d.S.
Werkorganisatie
De Stoffeerde team

Ons bedrijf startte vanuit het ambacht van mijn grootvader die zitmeubels maakte en deze met de trekkar naar zijn klanten bracht. Dit was in de tijd van de draaitelefoon en de fax en reclame maken gebeurde via een plaatselijke kermisbeurs en mond-tot-mondreclame.

20 jaar geleden heb ik de kans gehad om als eerste stoffeerder een website te creëren met als naam “DeStoffeerder.be”. Met de opmars van het computertijdperk zijn we ook overgeschakeld op het digitaliseren van onze boekhouding.

De vandaag spelen we ontzettend veel in op het gebruik van alle sociale media zoals Facebook en Instagram. Dat zijn zeer belangrijke mediatools die onze verkoop bevorderen doordat we op deze manier de potentiële klant meer inkijk kunnen geven in het maakproces van onze ambacht.

Het maken van professionele filmpjes, korte werkproces filmpjes en fotoreportages geven de klanten een beter beeld van al onze mogelijkheden.

Ook het digitaal betalen met bancontact en alle andere digitale app's verbeteren onze service naar onze klanten toe.

Eenmaal op deze weg zien we steeds meer optimaliseringsmogelijkheden zoals zelfs de ontwikkeling van een gepersonaliseerde werkfiche/tijdsregistratie app op maat die we verleden jaar hebben laten ontwikkelen door het bedrijf Sumocoders in Gent.

Dankzij deze app hebben we ook de mogelijkheid om als ambachtelijk bedrijf een betere kijk te hebben op onze werkingsprocessen en voorraad en kunnen we ook onze prijzen steeds verscherpen en concurrentieel blijven.

Het geeft onze werknemers ook de mogelijkheid meer zelfstandig te werken aangezien ze niet meer afhankelijk zijn van de continue aanwezigheid van de zaakvoerder of de verkoper op de werkvloer.

Hier staan alle projecten van zetels die her-bekleed moeten worden in met een foto van hoe die er uitziet bij het binnenkomen, wat er moet aan gebeuren en welke bekleding er op moet komen. En kunnen zij aanduiden welke materialen en hoeveelheden er gebruikt worden. Zo houden wij ook een betere kijk op onze stocklijst.

De toegevoegde waarde is efficiënter werken wat de kosten vermindert en de productiviteit doet toenemen. Betalingen komen rechtstreeks binnen, offertes gaan sneller de deur uit en het atelierwerk is meer geoptimaliseerd.

Qua reclame besparen we op magazines, folders en flyers wat de ecologische voetafdruk vermindert in ons leven en waar we met onze up-cycling ambacht van het her-bekleden ook zo sterk naar streven. Dit natuurlijk door alle sociale media toepassingen.

Intern in het atelier werken we meer "paperless" omdat alles in de app vermeld staat. Onze elektriciteit voor het aansturen van de digitalisering halen we uit onze zonnepanelen.

Ook verminderen we zo het percentage van onduidelijke communicatie, alles staat zwart op wit in het atelier, en dit vanaf het moment dat de klant een bevestiging heeft gegeven qua zijn kleurkeuzes en zijn wensen.
Ook voor nacalculaties en facturatie werken we zo vlotter en meer kostenefficiënt naar volgende opdrachten toe.

We zijn nog steeds op zoek naar verdere mogelijkheden om dit proces in een ambacht te integreren en verder te optimaliseren. Maar wel met de kijk op een superieur afgewerkt ambachtelijk product.

Meer informatie:

Website De Stoffeerde

Verkoop
Sven V.O. / Manchild BVBA

B2b digitaal maatwerk

Manchild is een verdeler van unieke en exclusieve baby- en kinderproducten.

Communicatie
Lieve V. / Boekbindatelier Lieve Vandeputte

Digitalisering ten dienste van een oud ambacht

Ik ben zelfstandig handboekbinder. Enkele jaren geleden heb ik beslist een professionele website te laten maken om potentiële klanten een overzicht […]

Heb jij een geweldig idee?

Maar kan je het niet uitvoeren?

Stuur ons jouw idee om kmo’s die willen digitaliseren te ondersteunen en wie weet brengen we het samen tot stand.

Deel jouw idee