368

Groen en digitaal B2B

Gardencenter Moens
Ronni M.
Werkorganisatie
Gardencenter Moens

De roots van ons familiebedrijf liggen in Anderlecht vanwaar onze overgrootouders als “boerkozen” vanaf omstreeks 1910 hun zelf geteelde planten op de Grote Markt van Brussel gingen verkopen. Het zelf telen van de planten en de verkoop op de markt werd later uitgebreid met een rechtstreekse verkoop uit onze serres. Vijf jaar geleden onderging ons bedrijf een make over. We stopten het zelf kweken van onze planten, sloopten 95 % van onze serres en realiseerden een nieuwbouw die volledig is ingericht voor de verkoop van planten.

Sinds deze omschakeling naar puur verkoop “Plantencentrum” is de digitalisering van onze onderneming pas goed gestart. Ons kassaysteem is gekoppeld aan onze boekhouding. Via Excell worden de prijs –en assortimentslijsten van onze leveranciers geïmporteerd en, gekoppeld aan de EAN (European Article Numbering) code worden, zonder dat we elke plant nog afzonderlijk hoeven te etiketteren, onze verkoopprijzen toegevoegd.

Voor ons potterie– en decoratieassortiment functioneert deze werkwijze al voor 100 %. Door de vele kwekers, groot en klein, en het ontbreken van standaarden lukt dit nog niet voor het plantenassortiment. Niettemin beseffen meer en meer kwekers het belang om hun planten te voorzien van een unieke EAN.

De inkoop van decoratie, potterie en planten verloopt in vele gevallen reeds digitaal. Een eerste inkoop van de seizoenscollectie kiezen we op beurzen of bij leveranciers ter plaatse. Bijbestellingen doen we dan via de webshop van de leveranciers. De decoratie en potterieleveranciers staan hier al het verst.

Onze planten kopen we aan via de groothandel of rechtstreeks bij kwekers. Met webshops staan de groothandelaren, die het nodige personeel hebben om deze online shops op te volgen, verder dan de kwekers die dit zelf er moeten bij doen. Grotere kwekers beschikken echter zelf al over een eigen webshop of een wekelijkse bestellijst (bv. in Excell). Erg interessant voor ons is de aanbodsbank “Plants on Cloud” waar kleinere kwekers hun plantengamma aanbieden. Wij kunnen hier per kweker bestellen en kunnen er alle nuttige info terugvinden, zoals belading i.v.m. transport, bloeistadium enz., dit alles ook gekoppeld aan het boekhoudprogramma voor de kweker.

Gezien ons enorm assortiment, alle verschillende sorteringen en de versheid van ons aanbod hebben we bewust gekozen om geen webshop te openen. Promotionele acties gebeuren via Facebook en via e-mail kunnen onze klanten steeds informatie aanvragen en bestellen.

Meer informatie: website Gardencenter Moens

Werkorganisatie
Nicolas T. / Prism Vidéo

Digitalisering, een aanzienlijke tijd- en organisatiebesparing

Mijn activiteit is gericht op projectmanagement en videoproductie voor bedrijven. Met twee bedrijven en een nieuw project in ontwikkeling, moest ik […]

Werkorganisatie
Abdelwafi B. / Four Stars

Een geïntegreerd beheersysteem, aangepast aan alle processen

Four Stars is een jong familiebedrijf opgericht in 2007. Het biedt een breed assortiment van kwalitatieve en scherp geprijsde voedingsproducten aan […]

Heb jij een geweldig idee?

Maar kan je het niet uitvoeren?

Stuur ons jouw idee om kmo’s die willen digitaliseren te ondersteunen en wie weet brengen we het samen tot stand.

Deel jouw idee